Koulun perustehtävä ei ole olla ongelmienkäsittelylaitos. Usein tämä rooli kuitenkin koululle lankeaa, koska perustehtävää ei voida kunnolla hoitaa ennen kuin ensin ratkaistaan ongelmat, jotka liittyvät oppilaiden oppimiseen ja käyttäytymiseen. Koulun tulee siis kiinnittää huomio niihin ongelmiin, jotka estävät, hidastavat ja häiritsevät oppimista ja opetusta. Tarvittaessa oppilashuollon ja yhteiskunnan muut tukiverkostot jatkavat siitä, mihin koulun resurssit loppuvat. Tavoitteena on, että jos oppilas putoaa yhden tukiverkon silmästä pois, alla on turvana seuraava verkko.<?xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />

 

Tämä kirja kertoo haastavien oppilaiden kohtaamisesta ja varhaisesta puuttumisesta. Kirjassa selvitetään, miten varhaisen puuttumisen voi toteuttaa koulumaailmassa. Siinä kerrotaan, mitä varhainen puuttuminen tarkoittaa, miten varhaisen puuttumisen tarpeen voi tunnistaa ja mitä varhaisen puuttumisen keinoja ja malleja voi käyttää. Lisäksi tuodaan esille tapausesimerkkejä, jotka osoittavat, että lukuisat opettajat painivat samanlaisten ongelmien kanssa. Kirjan lopussa liitteenä olevat taulukot ovat käytännöllisiä varhaisen puuttumisen työvälineitä.