Kielelliset vaikeudet haittaavat merkittävästi nuorten koulunkäyntiä ja opiskelua. Ne vaikuttavat monin tavoin myös itsenäistymiseen ja uravalintoihin. Tässä käytännön työntekijöille suunnatussa teoksessa tarkastellaan erityisesti kielellisten vaikeuksien ilmenemismuotoja perusopetuksen yläluokilla ja toisen asteen opinnoissa. Siinä annetaan käytännönläheisiä vinkkejä ja työvälineitä kielellisten vaikeuksien tunnistamiseen ja arvioimiseen sekä niiden huomioon ottamiseen opetuksessa, ohjaamisessa ja tukemisessa. Käytännöllisyydessään kirja on hyödyllinen tietolähde myös kielihäiriöisten nuorten vanhemmille, muulle lähipiirille ja nuorille itselleen.

Kirja on viimeinen osa kolmiosaista kirjasarjaa, jossa tarkastellaan kielellisten vaikeuksien ilmenemistä varhaislapsuudesta nuoruusikään ja aikuistumiseen saakka. Pääpaino sarjassa on tutkimukseen ja kokemukseen perustuvan tiedon tuomisessa arjen, opetuksen ja kuntoutuksen tueksi.

 

OMA ARVIO:***