1239102886_img-d41d8cd98f00b204e9800998e

Yleinen oppivelvollisuus ja yhdeksänvuotinen yhteinen peruskoulu tuntuvat meistä mitä luontevimmilta. Takana on kuitenkin vuosikymmeniä kädenvääntöä, pokkurointia, punnitsemista ja pelailua. Suomalaisten koulutie on mutkitellut yhteiskuntapolitiikan käänteiden mukaan.

Jukka Sarjala, Opetushallituksen entinen pääjohtaja, kulkee teoksessaan puolen vuosisadan taipaleen suomalaisten opintietä. On tarvittu monenlaisia kokeiluja, komiteoita ja kapulakielisiä mietintöjä, jotta kansa saisi oppia. Yhtenäiskoulun puolustajat ja vastustajat ovat käyneet vuosikymmenten mittaista henkien taistelua. Siihen, kuka saa oppia mitäkin ja kuinka monella vuosiluokalla, on otettu kiivaasti kantaa. Onko kyse ollut ihanteista vai vallasta?

Professori Jukka Sarjala toimi kahdeksan vuoden ajan Opetushallituksen pääjohtajana. Sitä ennen hän työskenteli 25 vuotta opetusministeriössä, jossa vastasi peruskoulu-uudistuksen toimeenpanosta ja koulun kehittämisestä. Hän on päässyt seuraamaan läheltä koulutuspolitiikan käänteitä erilaisten hallitusten aikana.

Intohimoinen kirjojen ystävä ja Bibliofiilien seuran puheenjohtaja on aiemmin kirjoittanut muun muassa teoksen Kirjojen kyydissä (2007).

 

OMA ARVIO:*