1248981291_img-d41d8cd98f00b204e9800998e

Perusopetuksen opetussuunnitelmat uudistuivat, ja siinä ohessa pitää virittää uudelleen toimimaan yhtenäisen perusopetuksen raameissa. Mutta yhtenäistyykö peruskoulu ja sen kulttuuri pelkästään opetussuunnitelmaa kirjoittamalla? Yhtenäisen perusopetuksen kehittäminen ja ajankohtainen muutoshaaste juuri nyt. Opettajat nähdään keskeisinä peruskoulun uudelleenrakentajina, mutta kehitystyö vie vuosia ja yhtenäisyys eri tavoin maamme peruskouluissa. Uudistuksen onnistuminen vaikuttaa myös koulutuksen tasa-arvon toteutumiseen tulevaisuudessa.

Yhtenäisen perusopetuksen tarjoaa opettajille ja kouluorganisaatiolle mahdollisuuden joko pieniin askeliin tai tiikerinloikkaan. Miten opetussuunnitelmaa uudistamalla voidaan aidosti uudistaa peruskoulua? Kirjassa tarkastellaan tätä kysymystä sekä kasvatustieteen että psykologian näkökulmasta. Voisiko uusi perusopetus nostaa lapsen ja nuoren näkyväksi koulun toimintakulttuurissa. Opettajien yhteistyön lisääntymisen myötä myös keskinäisen vuorovaikutuksen haasteet kouluyksiköissä ja niiden välillä kasvavat.


Tässä kirjassa yhtenäisen perusopetuksen kehittämis- ja tutkimustyössä mukana olleet asiantuntijat esittävät koulun kehittämistyön arjesta nousevia näkemyksiä ja kysymyksiä. Peruskoulun kehittämiseen tarvitaan uusia tuulia, lähestymistapoja ja menetelmiä, jotta yhtenäisen perusopetuksen uusi toimintakulttuuri ei jäisi vain haaveiksi tai kauniisti kirjoitetuiksi korulauseiksi.

 

 

OMA ARVIO:***