”Siinä puhuu mies, joka ei ole vielä nähnyt että jokaisen luvun takana varjoluku. Että jokaisen kirkkaan päätelmän saumassa on ratkeama. Ja siitä ratkeamasta pilkottaa vastakkaisen päätelmän kuvajainen.”

 

”Kysymyksistä pääsee vapaaksi vasta sitten, kun lakkaa etsimästä itselleen mieluisinta vastausta. Sitä ei löydy. Vastaukset ovat harvoin mieluisia.”

 

 ”Minun mieheni kertoo minun mieheni kuolemasta. Minä olen naimisissa, ja leski. Minulla on poika, mutta en ole äiti. Minulla on elämä, joka on tehty mahdottomaksi elää.”

 

Yksi toukokuinen lauantai hiljaisessa pikkukaupungissa. Miehen ja kahden eri-ikäisen naisen historiat punoutuvat yhteen omituisia teitä, kun jokainen heistä ajautuu tekemään tiliä tekojensa, menneisyytensä ja valintojensa kanssa.

 

Heijastus on vahvatunnelmainen, moniääninen ja herkkävaistoinen ihmissuhderomaani epäsovinnaisista sidonnaisuuksista, mielen vapaudesta ja vankeudesta. Kolmen kertojan toisistaan kimpoilevat tarinat muodostavat heijastusten ja vastaheijastusten sarjan, lopulta myös itsensä peilikuvan.

 

OMA ARVIO:  **