576419.jpg

<?xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />

 

Kokemuksia yksilöllisyyden ja yhteisöllisyyden kehittämisestä

 

Kaikille yhteinen koulu on ollut sekä erityisopetuksen että yleisopetuksen tavoitteena jo kauan. Hyvien käytäntöjen leviäminen ja vakiintuminen päivittäiseksi toiminnaksi on kuitenkin ollut hidasta. Opetuksen eriyttäminen ja yksilöllistäminen ryhmässä on edelleen koulun suurimpia pedagogisia haasteita.

 

Teoksessa pohditaan kasvatuksen perustan luomista arvojen, koulukulttuurin, yhteistyön, oppilashuollon, palveluohjauksen ja tuetun koulupolun kautta. Lisäksi kirjassa paneudutaan yksilön tukemiseen hänen oppimisessaan tarkastelemalla opetussuunnitelmia, yksilöllisiä suunnitelmia, oppimisvalmiuksia, oppimistyylejä, oppimisympäristöä sekä ohjaus- ja opetustaitoja.

 

Hyvä kasvu ja oppiminen oppilaiden edellytysten ja ikäkauden mukaisesti perustuu siihen, että oppilas kokee opetuksen olevan juuri hänelle suunnattua. Tämän käytännönläheinen teos on alan asiantuntijoiden kooste kasvatuksen ja opetuksen nykyisestä tilasta ja työstä, jota kentällä tehdään erilaisten oppijoiden ja opiskelijoiden hyväksi.