1239227347_img-d41d8cd98f00b204e9800998e

Jo tiedossa olevat ja tulevaisuudessa kohdattavat globaalit muutokset haastavat kehittämään koulua, jossa lapsista ja nuorista voi kasvaa muutoksiin sopeutuvia mutta myös niiden hallintaan pyrkiviä ja kykeneviä aikuisia. Opettajan ammatillinen kehittyminen on uuden opettajuuden ja koulukulttuurin edellytys.

Opettajana kasvaminen on aina henkilökohtainen prosessi. Opettajan työn ja ajattelun taustalla vaikuttaa yksilön oma ihmiskäsitys, tiedonkäsitys ja oppimiskäsitys. Mitä tietoisempi opettaja itse on näiden käsitteiden sisällöstä ja merkityksestä käytännön työssään, sitä paremmin hän kykenee hallitsemaan ja kehittämään omaa opettajuuttaan.

Opettaja ja kasvatustieteiden tohtori Risto Patrikainen pohtii opettajuuden laadullista muutosta ja rakentaa innostavan tieto- ja menetelmäkokonaisuuden, jonka avulla opettajuuden arviointi ja kehittäminen ovat mahdollisia. Itsearviointi voi yhteisen lukukokemuksen kautta laajeta koko työyhteisön kollegiaaliseksi kehittämistoiminnaksi.

 

OMA ARVIO:

 **