Suomalaiset lapset ovat tutkimusten mukaan parhaita lukijoita. Entäpä kirjoittajia? Tässä kirjassa Arne Trageton johdattaa uudenlaisen kirjoittamisen ja lukemisen oppimiskäsitykseen.

Tutkimustulokset ovat yli 30 vuoden ajan osoittaneet, että kirjoittaminen on helpompaa kuin lukeminen. Siitäkin huolimatta kouluissa opetetaan yhä ensiksi lukemaan, koska käsin kirjoittaminen on niin monimutkaista. Tähän ongelmaan tuo ratkaisun tietokoneella kirjoittaminen: lapset oppivat lukemaan tietokoneella kirjoittaen ja vasta sen jälkeen opettelevat käsin kirjoittamisen.

Kirja perustuu kolmivuotiseen tutkimusprojektiin, jossa oli mukana koululuokkia Norjasta, Tanskasta, Suomesta ja Virosta.. Menetelmä jouduttaa oppilaiden produktiivisuutta: he oppivat nopeasti tuottamaan tekstiä, esimerkiksi jo esikoululaiset tuottivat omia kirjoja ja lehtiä, ja seuraavina vuosina heidän innostuksensa kirjoittamista ja lukemista kohtaan kasvoi entisestään.

Uusi lukemaan oppimisen tapa soveltuu hyvin Suomen esi- ja alkuopetukseen. Sen periaatteet ovat samansuuntaisia kuin suomalaisten opetussuunnitelmien tavoitteet lisätä oppilaskeskeisiä työtapoja, oppilaiden omaa tuottamista sekä heidän tieto- ja viestintäteknisiä taitojaan. Kirja antaa hyödyllistä tietoa myös lukemaan opettelevien lasten vanhemmille. Tämä suomenkielinen teos on käännetty pääosin ruotsin kielestä ja siihen on lisätty professori Riitta-Liisa Korkeamäen kirjoittama suomalainen puheenvuoro.

 

OMA ARVIO:***