1250868185_img-d41d8cd98f00b204e9800998e

Huomaatko oppimisen ilon? Vai näetkö oppimisen ilon puutteen? Ovatko tunteet saaneet väistyä tiedon tieltä? Tämä kirja on kertomus eräästä koululuokasta, sen opettajasta ja oppilaista iloineen ja suruineen opettajan työn haasteellisuutta unohtamatta. Työ tuo esille luokassa esiintyviä tunteita ja kokemuksia pienten tarinoiden ja kuva-aineiston avulla. Lukija voi kuulla opettajan kiireiset askeleet, oppilaiden työskentelyn äänet sekä välituntien riehakkaan hälinän.

Oppimisen ilo syntyy muun toiminnan ohessa eikä sinänsä ole oppimisprosessin ja opetuksen tavoitteena. Kuitenkin luokassa, jossa esiintyy oppimisen iloa, oppilaat myös oppivat. Siksi oppimisen ilo olisi syytä houkutella esiin. Oppimisen iloa ei voi tuottaa, mutta opettaja tai ohjaaja pystyy luomaan oppimisen ilon kannalta suotuisat olosuhteet.

Tässä kirjassa luokanopettaja, KT Taina Rantala tuo esille oppimisen iloon ja liian usein sen puuttumiseen liittyviä näkökulmia. Teos sopii kasvatuksen ja opetuksen parissa työskenteleville ja kaikille kasvatuksesta kiinnostuneille, jotka haluavat kurkistaa koulun seinien sisäpuolelle.

 

 



OMA ARVIO:***